Proiectul MACRO-STEAM propune promovarea științei și cultivarea interesului pentru cercetare în domeniul materialelor avansate în rândul unităților școlare din regiunea de nord-est, prin crearea unei platforme interactive de colaborare interdisciplinară în domenii STEAM (Science (Știință),Technology (Tehnologie), Engineering (Inginerie), Art (Artă) și Mathematics (Matematică)) coordonată de cercetători cu experiență din Institutul de Chimie Macromoleculară Petru Poni (ICMPP). Grupul țintă format din min 1000 elevi și cadre didactice, voluntari, va avea acces la infrastructura ICMPP, prin implicarea de la noi idei la noi descoperiri care răspund domeniilor prioritare ale strategiilor naționale și internaționale, prin: min 12 vizite și prelegeri în unități de învățământ din regiunea de Nord-Est a României ale unor cercetători și cadre didactice; vizite în laboratoarele ICMPP pentru elevi și profesori min 12 grupuri; ateliere de chimie experimentală orientate spre materiale avansate ca nanoparticule/structuri autoasamblate; cursuri practice pentru elevii calificați la concursurile școlare naționale și internaționale; inițierea seriei de Sesiunii de comunicări MACRO-Junior. ICMPP propune activități în domenii STEAM care să stimuleze interesul și motivația elevilor pentru învățarea experimentală prin crearea în cadrul ICMPP a unui spațiu de cercetare de tip Fab-Lab. Proiectul susține dezvoltarea unui mediu de colaborare activă între cercetători, elevi și profesori care să sprijine actul educațional prin discuții, dezbateri pe teme de cercetare, dezvoltare de proiecte în echipă.
Categoriile de beneficiari direcți ai proiectului sunt:
(1) elevi din învățământul gimnazial și liceal,
(2) personalul didactic din învățământul gimnazial și liceal,
(3) personalul didactic de predare și auxiliar din palatele și cluburile copiilor.
Beneficiarii indirecți ai proiectului sunt: cercetători, profesori, elevi și studenți din alte centre universitare/ instituții, din alte regiuni ale țării sau din afara țării, categoriile sociale interesate, cetățenii în general, care vor lua contact cu rezultatele cercetării prin intermediul evenimentelor de popularizare a științei, pagina web a proiectului, rețelele de socializare. Elevii și profesorii vor avea posibilitatea de a-și dezvolta abilități noi în realizarea experimentelor propuse și ulterior în translarea lor în mediile școlare sau altor categorii sociale, accentuând impactul tehnologic și social al proiectului.
Sesiunile practice multiple, în funcție de tipurile de materiale avansate abordate, vor constitui un factor central în dobândirea experienței de lucru în echipă, gândire critică, fapt care va confirma că învățarea experimentală într-un mediu alocat cercetărilor avansate este un instrument fundamental pentru dobândirea de noi informații pentru temele propuse. Totodată, comunicarea științei unui spectru larg de categorii sociale din interiorul sau din afara comunității științifice va ajuta la percepția publică a științei, tehnicii și ingineriei, a rezultatelor cercetărilor.
Învățarea STEAM în cadrul vizitelor de lucru în laboratoarele ICMPP va contribui la creșterea interesului elevilor pentru domeniul chimiei, a atitudinii pozitive și înțelegerii privind tematica materialelor avansate, precum și sprijinul pentru o viitoare carieră în acest domeniu. Cooperarea și comunicarea activă dintre cercetători, profesori și elevi va asigura rezolvarea problemelor apărute pe parcursul derulării activităților și găsirea soluțiilor optime, precum și posibilitatea de valorificare a produselor noi și inovatoare, ca rezultat al activității. Tinerii vor dobândi competențele necesare, prin accesul la informații de calitate și lucrul cu cercetători de top într-un institut recunoscut la nivel internațional, pentru a avea succes personal și profesional. Rezultatele activităților vor contribui la creșterea vizibilității institutului prin mediatizare pe rețele sociale, pagina web a institutului și beneficiarilor implicați, promovarea mobilității tinerilor, internaționalizarea activităților de tineret, creșterea ofertei și accesului la activități educative și practice, crearea unui spațiu de comunicare și dialog pentru tineri și profesori pasionați de chimie. Astfel, proiectul va asigura un nivel ridicat de inovare în ceea ce privește atât resursele umane, dar și implementarea, diseminarea sau comunicarea rezultatelor în medii sociale, economice și tehnico-științifice. Profesorii vor avea posibilitatea să organizeze Cercuri științifice în cadrul institului, cursuri de perfecționare și metode noi de predare/ practice, inspecții de grad, etc.
|